chia-zaad

Een tijdje geleden kwam ik het tegen, op een Amerikaanse site (Gluten-Free Girl). Zij gebruikt het in brood, als glutenvervanger. En zij is lovend over de gezonde eigenschappen van chia-zaad.
Voorheen gebruikte ze xanthaangom, maar daar kreeg ze last van haar buik van. Ik heb ook een tijdje xanthaangom gebruikt, maar ik kan er niet mee om gaan: Mijn broden mislukken bijna altijd met xanthaangom. Daarom gebruik ik sindsdien alleen fiberhusk.
 
Nu ik het woord chia-zaad eenmaal heb gelezen, kom ik het vaker tegen:
 
  • Op Bluebelle:
    Chiazaad: Azteken aten de kleine, grijze zaadjes om kracht op te doen. Niet zo gek als je weet dat ze een van de rijkste, plantaardige bronnen van omega-3 vetzuren zijn. Meng 1 eetlepel per dag door je yoghurt, havermout of muesli voor meer energie.
  • Op het coeliakieforum (vooral de zoektoch naar: Ik heb chia-zaad gekocht. Wat kan ik er mee doen?)
Er wordt gesproken over ‘superfood‘: 8 x meer omega3 dan zalm, 25% meer vezels dan lijnzaad, 30% meer anti-oxidanten dan blauwe bessen, 6 x meer calcium dan melk, 15 x meer magnesium dan broccoli, 3 x meer ijzer dan spinazie.
(Bron: //www.chiazaden.nl/)

3 thoughts on “chia-zaad

  1. Pingback: Vaste voorraad | Ik ben glutenvrij

  2. Pingback: Gluten vervangers | Ik ben glutenvrij

  3. Xanthaangom is ook een rood E nummer, is niet zo goed voor de darmen. Zou het willen vervangen door johannespitbroodmeel. weet de verhouding niet. Heb ook over Chia zaden gehoord, maar waar koop jij ze op een veilige manier dus ook glutenvrij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *