chia-zaad

Een tijdje geleden kwam ik het tegen, op een Amerikaanse site (Gluten-Free Girl). Zij gebruikt het in brood, als glutenvervanger. En zij is lovend over de gezonde eigenschappen van chia-zaad.
Voorheen gebruikte ze xanthaangom, maar daar kreeg ze last van haar buik van. Ik heb ook een tijdje xanthaangom gebruikt, maar ik kan er niet mee om gaan: Mijn broden mislukken bijna altijd met xanthaangom. Daarom gebruik ik sindsdien alleen fiberhusk.
 
Nu ik het woord chia-zaad eenmaal heb gelezen, kom ik het vaker tegen:
 
  • Op Bluebelle:
    Chiazaad: Azteken aten de kleine, grijze zaadjes om kracht op te doen. Niet zo gek als je weet dat ze een van de rijkste, plantaardige bronnen van omega-3 vetzuren zijn. Meng 1 eetlepel per dag door je yoghurt, havermout of muesli voor meer energie.
  • Op het coeliakieforum (vooral de zoektoch naar: Ik heb chia-zaad gekocht. Wat kan ik er mee doen?)
Er wordt gesproken over ‘superfood‘: 8 x meer omega3 dan zalm, 25% meer vezels dan lijnzaad, 30% meer anti-oxidanten dan blauwe bessen, 6 x meer calcium dan melk, 15 x meer magnesium dan broccoli, 3 x meer ijzer dan spinazie.
(Bron: //www.chiazaden.nl/)

Deze vind je misschien ook interessant

2 reacties op “chia-zaad

  1. Pingback: Vaste voorraad | Ik ben glutenvrij

  2. Pingback: Gluten vervangers | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *