Eiwitten

Oke, ik heb besloten dat ik een paar kilo wil afvallen. Minder snoepen. En (op advies van de voedingsdeskundige) meer eiwitten eten. Maar wat is dat eigenlijk en hoe moet ik dat doen, meer eiwitten eten?
Veel levensmiddelen bevatten eiwit. Eiwit is belangrijk: Het levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen.
Eiwit in eten kan helpen om niet te zwaar te worden. Mensen die veel eiwit eten, blijken wat minder te eten. Dat komt omdat eiwit goed verzadigt: je krijgt niet zo snel weer honger.
Eiwitten zitten onder andere in vlees, eieren, vis, zuivelproducten en noten.

Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt voor mij neer op zo’n 50 gram eiwit. Dit kan ik halen uit o.a.:

  • Kaas (30 gram eiwit per 100 gram product)
  • Tonijn (25 gram eiwit per 100 gram product)
  • Rundvlees (19 gram eiwit per 100 gram product)
  • Walnoten (16 gram eiwit per 100 gram product)
  • Varkensvlees (16 gram eiwit per 100 gram product)
  • Yoghurt, vol (13 gram eiwit per 100 gram product)
  • Yoghurt (4 gram eiwit per 100 gram product)

Bron: voedingscentrum

Deze vind je misschien ook interessant

Één reactie op “Eiwitten

  1. Pingback: Feedback eetdagboekje | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *