Glutenvrij op trekking/hike/meerdaagse wandeling

Het is lente! Begint het bij jullie ook weer te kriebelen om wat langere wandelingen te maken? Of zelfs een meerdaagse wandeling? En wat neem je mee op zo’n (meerdaagse) wandeling?

In het onderstaande artikel geef ik veel voorbeelden.

Bovenstaande foto is genomen in Eys, Limburg, vlak bij B&B DaLauro.

Ten eerste: Hieronder deel ik de producten in in snacks, ontbijt, lunch en avondeten. Maar dit kan je natuurlijk veranderen! Je kan prima aardappelpuree als ontbijt eten en yoghurt met cruesli als avondeten.

Tussendoortjes

Als je een dag gaat wandelen, neem je meestal alleen maar tussendoortjes mee en soms een lunch. Daarom begin ik hier met de tussendoortjes.
Tussendoortjes voor een meerdaagse wandeling moeten natuurlijk voldoen aan een extra eis: Ze moeten licht zijn! Zoek een goede combinatie tussen goed vullend en licht.

Voorbeelden:

  • Repen, zoals de proteïne repen van Eat Natural, van Trek of van Nakd.
  • Snackrepen, zoals snickers
  • Zakjes nootjes. Veel supermarkten (waaronder de AH en de Lidl) verkopen tegenwoordig kleine zakjes nootjes. Je kan natuurlijk ook een grote zak kopen en deze van te voren over doen in kleine zakjes of bakjes.
  • Gedroogd fruit
  • Gedroogde worst of bifi worstjes
  • Babybels of blokjes kaas
  • Gekookt eitje
  • Fruit (dat niet snel kapot gaat) of knijpfruit
  • Rauwkost
  • Een rijpe avocado, mes en lepel, zakje zout. In tweeën snijden en met lepel eten.
  • Chocolade (behalve als het heet is)
  • Rijstwafels met chocola (die van de Lidl zijn mijn favoriet)

Meer inspiratie vind je in de artikelen Dagje weg en Glutenvrije voorbereidingen voor een dagje weg.

Ontbijt en Lunch

Voor een dagwandeling maak ik meestal een picknick met veel lekkers uit de (koel)kast of supermarkt. Voor een meerdaagse wandeling is dit natuurlijk moeilijker. Maar er zijn nog steeds heel veel mogelijkheden! Kijk bijvoorbeeld eens bij deze:

  • Braziliaanse Kaasbroodjes 
  • Krentenbollen
  • Broodjes, bijvoorbeeld de Bon matin broodjes van Schar
  • Houdbaar glutenvrij brood van 3Pauly of Schnitzer
  • Toastjes, bijvoorbeeld die van Van der Meulen
  • Rijstwafels, crackers of knackerbrot (de laatste heeft meestal de meeste voedingsstoffen)
  • Kleine pakjes beleg of beleg overgeschept in een plastic bewaarbak (zodat je die zware glazen potten niet mee hoeft te nemen)
  • Zelfgemaakte muffins
  • Bakje yoghurt of kwark. Omdat het zuur is kan het vrij lang buiten de koelkast. Je kan natuurlijk ook een koeltasje kopen maar hierin blijft het niet dagen lang koud.
  • Overnight havermout met melkpoeder of proteïne poeder. Verpakt per portie en eventueel aangevuld met nootjes, zaadjes en gedroogd fruit
  • Cruesli, verpakt per portie, voor door de yoghurt of droog als ‘snack’.
  • Misschien niet waar je het eerste aan zou denken, maar wel zeer voedzaam: Bonen die maar 1 nacht hoeven te weken.
  • Er zijn tegenwoordig ook best wat kant-en-klare glutenvrije ontbijtproducten te krijgen. Zoals de Shake Awake van Rosies en deze Breakfast balls van The Protein Ball Co.

Avondeten

Bij de voorgaande eetsuggesties heb ik bewust geen voorbeelden gegeven van verwarmde maaltijden. Deze komen allemaal onder dit kopje naar voren. Als is het natuurlijk heel goed mogelijk om juist tussen de middag wat uitgebreider te eten. Dit kan natuurlijk in een restaurant waar je halverwege langs komt ;-), maar ook prima met jouw pitje en pannetjes op de top van een berg.

Voor de avondmaaltijd zijn er best heel veel glutenvrije instant maaltijden te vinden.
Ga eens snuffelen bij de webwinkels, bij de toko of in een buitensportzaak. Consenza bijvoorbeeld heeft een aantal instant maaltijden. Karine & Jeff heeft kant-en-klaar-maaltijden (wel in een potje, dus zwaarder). Maar ook zelfgemaakt gaat vaak prima. Het gewicht kan een uitdaging vormen op een meerdaagse wandeltocht, maar ook het volume. Hierdoor kan het handig zijn om alles per portie (of per maaltijd) te verpakken.

Voorbeelden:

  • Glutenvrij instant maaltijd van een buitensportzaak, glutenvrije webwinkel of toko
  • Instant aardappelpuree met paprika, lente ui en gedroogde worst
  • Glutenvrije instant noodles met glutenvrije instant champignonnensoep en een paar verse champignons
  • Glutenvrije pasta met glutenvrije instant tomatensoep en in stukjes gesneden courgette.
  • Rijst met harde groentes zoals wortel, prei, ui, sperziebonen, … Eerst de groentes bakken, daarna het water en de rijst erbij.
  • Arepa’s: Broodjes van PAN maismeel. Daar hoeft alleen water bij totdat je een deeg hebt, draait er wat balletjes van, dan plat drukken zoals een pita broodje en dan bak je het in de pan met wat olie totdat ze goudbruin zijn. Lekker met een stuk kaas of een lik pindakaas.
  • Pannenkoeken, vooraf de droge ingrediënten al afgewogen.
  • Popcorn! Maiskorrels mee nemen, vuurtje maken, droog pannetje heet laten worden. Mais erin. Dekseltje erop( zonder olie of boter) en poppppcorrrrnnnnn …..kun je meer maken en in zipzakjes doen voor volgende dagen bewaren.
  • Denk ook aan wat compacte smaakmakers zoals tomatenpuree, knoflook, kruiden, bouillonblokjes, tonijn, olijfolie, olijven, gedroogde tomaatjes en gedroogde worst.

Niet vergeten!

Naast eten, is drinken nog belangrijker!
Denk ook eens aan die pilletjes waarmee je het rivierwater schoon kan maken. Of van te voren opzoeken waar openbare kranen zijn.

Maar wat je vooral niet moet vergeten is GENIETEN! En je niet tegen laten houden door je glutenvrije dieet.

2 thoughts on “Glutenvrij op trekking/hike/meerdaagse wandeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *