haver, niet te veel…

’s Ochtends eet ik muesli van havermout, walnoten, rozijnen, gedroogde vruchtjes en zaadjes.
Tussen de middag eet ik nu vaak het haverbrood van Mam’s.
Nu lees op het coeliakieforum dat je ook hier mee moet uitkijken. Pfoe he, het wordt steeds ingewikkelder om gezond te eten zonder al te veel glutenstapeling
Het is natuurlijk mijn eigen keuze, ik voel me goed en hoef het niet te schrappen uit het dieet. Maar ik wil graag dat de basis van mijn voedsel goed is, zodat ik er niet over na hoef te denken als ik eens iets anders eet!
 
 
Over haver: dit is niet 100% vrij van gluten. Om precies te zijn: in tarwe en rogge zitten 40 tot 100 toxische peptiden voor mensen met coeliakie. In haver zitten er 2. De meeste mensen verdragen haver wel (als je glutenvrij tarwezetmeel eet, zal het sowieso geen probleem zijn). Een enkeling verdraagt het niet. Ik kom verschillende richtlijnen tegen voor het gebruik van haver. In alle gevallen wordt aangeraden niet meer dan 1,5 cup (= 50 gram) per dag haver te eten. En je arts te informeren dat je haver eet. Als je een terugslag krijgt, kan haver de oorzaak zijn.
 
50 gram haver staat gelijk aan 1 maaltijd. Neem dan niet ’s ochtends en ’s middags haver, maar neem het 1 keer. Bovendien beïnvloedt haver je darmflora (het is een soort probiotica) en dat is gunstig, maar je kunt er beter niet te veel van eten op een dag.”
(Bron: Tine, op het coeliakieforum)

Deze vind je misschien ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *