Multivitamine slikken?

Slik jij multivitamine?
Laat jij je kind multivitamine slikken?
Is dit op doktersadvies of omdat je zelf denkt dat het goed voor je is? Kijk hier alsjeblieft mee uit! Lees hieronder mijn verhaal.

Rond de jaarwisseling had ik diverse klachten. Duizelig, spierpijn in mijn armen en benen, moe, slecht slapen, veel dromen, slecht concentreren, slecht op woorden komen, misselijk.
Ik dacht dat het door een vitamine-tekort kwam. Vitamine B12 misschien? Ik liet mijn bloed testen.

Op advies van mijn MDL-arts nam ik al jaren in de winter een multivitamine en vitamine D. Eigenlijk kwam het er op neer dat ik deze vitamine’s alleen slikte als ik me minder fit voelde. Rond mijn menstruatie bijvoorbeeld.
Ook mijn dochters kregen zo af en toe een multivitamine. Mirthe op advies van de kinderarts. Maar zeker niet elke dag!

Omdat ik al vanaf mijn 13e een ijzertekort had, en bij de laatste testen een flink vitamine D tekort, dacht ik dat mijn klachten zouden verminderen als ik wat vaker die multivitamine zou slikken. Elke dag 1 of 2 zoals op de verpakking stond.

Maar toen kreeg ik de uitslag van die bloedtest. Bijna alle vitaminewaarden bleken keurig te zijn. Vitamine D was iets te laag. En wat schetste mijn verbazing: IJzer te hoog! Zou het kunnen zijn dat mijn darmen na 11 jaar glutenvrij eindelijk voldoende hersteld zijn om ijzer weer goed op te nemen?

Ik ben meteen gestopt met de multivitamine. En al een week later waren mijn klachten grotendeels verdwenen!

Pas dus goed op met het slikken van extra vitamines. Sommige vitamines plas je weer uit als je ze te veel binnen krijgt. Maar anderen sla je op en kunnen (ernstige) klachten veroorzaken. Laat regelmatig je bloed controleren of het echt nodig is om bij te slikken. En gebruik nooit een multivitamine met meer dan 100% van de ADH.* Als je een beetje gevarieerd eet, krijg je echt wel voldoende binnen via je voeding.

Er zijn echter wel vitamine’s die je met een glutenvrij dieet minder goed binnen krijgt. Denk aan Jodium en vaak ook calcium. Daarnaast kan iemand met coeliakie vaak bepaalde vitamine’s (nog) niet goed opnemen: foliumzuur, B12, vitamine D, calcium, zink en ijzer.

NB: voor het gemak noem ik nu alles ‘vitamines’. Maar in multivitaminen zitten natuurlijk ook vaak mineralen.

* Medisch forum 2014

Deze vind je misschien ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *