Vergoeding bij glutenfout?

Natuurlijk, we willen hier geen Amerikaanse praktijken. Iedereen kan een fout maken en ik wil niemand daar meteen op afrekenen. Maar wat kost een glutenfout? Als je er wel een rechtszaak van zou maken, wat zou je kunnen eisen?

bron foto

Let op, dit is geen juridisch onderbouwde schadevergoeding. Dit staatje maakte ik na een beetje speurwerk op internet. Daarnaast neem ik mijzelf als voorbeeld als het gaat om klachten. Iedereen heeft natuurlijk andere klachten na een glutenfout.

Materiële letselschade

  • verlies van verdienvermogen:
    Ik ben werknemer en heb dus geen verdienvermogen. Maar mijn werkgever leid natuurlijk wel verlies als ik niet kom werken. Als ik uit ga van 1 week niet kunnen werken met een modaal inkomen, kom ik uit op een schade van € 2.855 / 4,3 = € 658,85
  • kosten voor huishoudelijke hulp (voor taken die u zelf niet meer kunt doen):
    Gelukkig heb ik een man en veel lieve buren die mijn taken kunnen overnemen als ik het zelf niet meer kan. Maar anders zou het gaan om ca. 12 uur uur aan huishoudelijke hulp voor het brengen en halen van de kinderen, boodschappen, eten maken en schoonmaken. Met een bedrag van € 12.50 per uur, kom ik uit op een schade van € 150,-.

Smartengeld (immateriële letselschade)

Smartengeld is de schadevergoeding voor de geleden pijn, verdriet en eventuele ontsiering van uw lichaam. Bij coeliakie denk ik aan geleden pijn, de verhoogde kans op mogelijke gevolgen, maar ook aan verlies van vertrouwen in eten. Hier is natuurlijk heel lastig om hier een bedrag aan te hangen. De voorbeelden die de ANWB geeft in hun Smartegeld boek, zijn mijns inziens veel heftiger en krijgen toch weinig uitbetaald.

Ik ga er dus voorzichtig van uit dat wij geen kans hebben op smartengeld. Als dit wel uitgekeerd wordt, moeten we denken aan zo’n € 1.000 euro, zoals bij een man die een stomp in zijn gezicht kreeg.

Totaal

Totaal kom ik uit op een bedrag van € 809 (zonder smartengeld) of € 1809 (met smartegeld).

Meer lezen?

Zie de waardevolle aanvullingen in de reacties hieronder.
En lees verder op: Waarom zijn bedrijven zo bang voor claimes?


Bronnen:

Deze vind je misschien ook interessant

2 reacties op “Vergoeding bij glutenfout?

  1. Interessant stukje Mirjam. Msschien extra overdreven, maar je vergeet nog de extra waterkosten van de wc en extra gebruik wc papier en elektriciteit. Of de waskosten als je in bed ligt en het (diarree) er supersnel uit kwam. Dat heb ik in de begin jaren paar keer gehad.

    Ik ben het met je eens dat praten een betere optie is. Ik heb dat een keertje gehad met schoonmaakspul voor een koffiemolen. Online besteld en toen het bezorgd was en ik de ingrediënten las (dat stond niet volledig online, bleek dus achteraf) gelijk terug gestuurd omdat er tarwe in zit.
    Ik heb toen een mail gestuurd waarom ik het terug gestuurd heb én geadviseerd dat ze dat ook op hun site moeten vermelden. Na paar maanden hadden ze de tekst op hun site aangepast.

    • Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Goede toevoegingen.

      Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat praten de beste oplossing is. Hier leren we allemaal van. Alhoewel ik 2 keer op het punt heb gestaan om het anders te doen. Omdat de ‘tegenpartij’ echt niet wilde luisteren, niet wilde kijken waar het fout was gegaan en gewoon op dezelfde manier door ging. Toen heb ik mijn verhalen op internet geplaatst. Dat was gelukkig genoeg om ze wel actie te laten ondernemen.
      Een volgende (of vorige) stap zou zijn om de NCV in te schakelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *