Waarom zijn bedrijven bang voor claimes?

tarwe

Heb jij wel eens een claim ingediend na een glutenfout?
Ken jij iemand die een claim heeft ingediend nadat hij ziek is geworden van een 'glutenvrij' koekje? Ik heb het nog nooit gedaan en ik ken ook niemand die dat wel eens gedaan heeft. Waarom zijn bedrijven dan zo bang voor claimes? Waarom wordt er te pas en te onpas geplaatst 'kan sporen van gluten bevatten'?

Ik heb verschillende glutenfouten mee gemaakt door de schuld van bedrijven.
Bijvoorbeeld een zakje knabbels bij de Toko, die gemaakt bleek van tarwemeel in plaats van het tapiocameel dat op de verpakking stond. Een koek die van spelt bleek (en dus absoluut niet glutenvrij). Een pannenkoek die toch niet glutenvrij bleek.

Zodra ik weer opgeknapt ben, ga ik met het bedrijf in gesprek. Niet om een vergoeding te krijgen, maar om bewustwording bij het bedrijf te creëerden en te voorkomen dat meer mensen ziek worden van deze producten.

Meestal zijn de bedrijven heel meewerkend, vinden ze het heel vervelend dat ik ziek ben geworden en passen ze meteen hun bereiding aan of halen ze het product uit de schappen.
Heel soms krijg ik geen of nauwelijks medewerking. Zoals bij Gusto d'Italia en de Workshop Glutenvrij & Suikervrij gebak. Beiden wilden niet uitzoeken waar het fout was gegaan, vertoonden uitstelgedrag en gaven geen duidelijk antwoord. Uiteindelijk heb ik hun bedrijven bekend gemaakt op deze website en op de coeliakie-forums.

Maar een claim? Daar heb ik nog nooit over gedacht.
Waarom zijn bedrijven dan zo bang voor claims?

6 thoughts on “Waarom zijn bedrijven bang voor claimes?

  1. Ik wacht nog altijd op antwoord na een mail naar een horecagelegenheid. Het ging daar net niet fout omdat ik vóór het bestellen al in de gaten kreeg dat het niet snor zat in de keuken met de kennis over glutenvrij.

  2. Ze zijn bang voor Amerikaanse situaties. Eentje foutje en je mag miljoenen betalen. Alleen zie ik dat hier in Nederland niet zo gauw gebeuren bij glutenfouten. Je gaat er namelijk niet aan dood, zoals met een pinda-allergie.

    • Ik zie het in Nederland sowieso niet zo snel gebeuren. Zijn we te nuchter voor, zowel de consument als de rechters. En ik denken dat je met praten meestal veel verder komt. Maar alleen dat opschrift…

  3. Ja en bewijs maar eens dat het niet aan een buikgriepje lag of onhygiënisch klaar gemaakt eten. Bij mij is het zo dat ik pas na een flinke hoeveelheid gluten klachten krijg. Echter gebeurt er vanbinnen al vanalles voordat ik klachten voel. Kortom, het is te vaag en vaak in een restaurant niet te bewijzen denk ik. Bij converteer concrete producten uit de supermarkt wel.

  4. Pingback: Vergoeding bij glutenfout? | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *