Wennen aan het glutenvrije leven

En dan heb je de diagnose Coeliakie. Wat nu?

  • Wordt lid van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Je krijgt veel informatie, een welkomspakket met glutenvrije artikelen en 4 keer per jaar het Glutenvrij magazine.
  • Maak een grote schoonmaak in je keuken. Splits wat glutenvrij is en wat niet.
  • Lees ‘eerste hulp bij coeliakie‘ van het coeliakieforum.
  • Ga naar een reformwinkel of het glutenvrije rek van je supermarkt en probeer, probeer, probeer!
    In eerste instantie zal je zo nu en dan teleurgesteld worden als je een glutenvrij koekje/broodje eet. Maar blijf proberen totdat je iets naar jouw smaak hebt gevonden. Je kan hiervoor ook een glutenvrije markt bezoeken. Kan je proeven zonder meteen een heel pak koekjes te kopen.
  • Probeer ook de positieve kant van het dieet te zien. Probeer (weer) lol te krijgen in koken en bakken. En zoek een glutenmaadje met wie je samen kan eten en ervaringen uitwisselen.

Geef jezelf minstens een jaar de tijd om te wennen. Het kost moeite om een weg te vinden in het glutenvrije leven. En daar mag je best zo af en toe even over zeuren:

Overigens mag een mens zichzelf best een beetje zielig vinden. Want, zo stond in het gratis krantje DAG, jezelf zielig vinden helpt tegen depressie. Volgens de Amerikaanse psycholoog Mark Leary is jezelf zielig vinden (zelfcompassie) een betere reactie op tegenslag dan jezelf op de kop geven. Daarmee voorkom je veel depressie, woede en verdriet. Zelfcompassie betekent: begrip tonen, aardig zijn, beseffen dat het normaal is om fouten te maken en ophouden jezelf te kwellen met nare gedachten.”

Deze vind je misschien ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *