Xantaangom

Soms wordt in glutenvrije recepten xantaangom gebruikt. Dit is een ‘broodverbeteraar’, een middel om het glutenvrij bakken makkelijker te maken. Maar wat is het verschil met fiberhusk? En moet/kan je het allebij gebruiken?

Xantaan (of xanthaan) zorgt voor luchtiger brood, fiberhusk maakt het minder droog en kruimelig.
Volgens dit advies gebruik ik 1 tl xantaangom bij een brood. Maar sindsdien mislukken mijn broden vaak en vind ik ze minder lekker…

Maar wat is xantaangom eigenlijk?
Wikipedia: Xanthaangom is een
gom die veel gebruikt wordt als verdikkingsmiddel in voedsel om een hogere viscositeit te krijgen.
Naast het gebruik als dikmiddel wordt het ook gebruikt als
stabilisator, emulgator en als vervanger van gluten. Behalve in de voedselindustrie wordt xanthaangom ook gebruikt in cosmetica. Verder wordt het in de olieindustrie gebruikt om de viscositeit te verhogen van water dat in boorgaten wordt gepompt om meer aardolie uit een olieveld te halen. Deze gom wordt nog niet zo lang gebruikt als plantengom. Door de gecontroleerde omstandigheden waarin xanthaan wordt gemaakt is de kwaliteit veel regelmatiger dan die van bijvoorbeeld Arabische gom.

Xanthaangom ontstaat door bacteriƫlefermentatie met behulp van de bacterie Xanthomonas campestris uit suiker en melasse. De bacterie Xanthomonas campestris pv. campestris staat in de plantenwereld bekend staat als veroorzaker van zwartnervigheid bij sluitkool. Het E-nummer van xanthaangom is E415 en de gom is geaccepteerd als veilige voedseltoevoeging in Europa en Amerika.

3 thoughts on “Xantaangom

  1. Hoi, ik gebruik Xantaangom sinds kort in pannekoekenbeslag. Het maakt je beslag lobbig en de pannekoeken worden dik, maar krijgen een luchtige textuur, zoals bij poffertjes het geval is. Ik hou niet zo van toevoegingen, maar mijn ervaringen met glutenvrije pannekoeken waren rampzalig. De meeste gingen stuk tijdens het bakken door het ontbreken van de gluten die het deeg normaal bij elkaar houden. Met Xantaangom is dat geen enkel probleem meer. Het is alleen een beetje uitproberen voor je de goede consistentie hebt. Ik nam als ingrediënten: 3 eetlepels glutenvrije broodmix, 1/2 theelepel zout, 1/2 theelepel Xantaangom en een half zakje bakpoeder. Dat mengde ik goed door elkaar. Vervolgens voegde ik daar aan toe: 1 groot ei en sojamelk tot het beslag een mooie dikte had. Dit duurt echter maar even. Xantaangom maakt het beslag direct dik en lobbig zoals dikke slagroom. Het worden echter heerlijke pannekoeken…lekker met donkere agavestroop!

Laat een reactie achter op Hilde Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *