1e hulp bij coeliakie

help-coeliakie

Er is net coeliakie geconstateerd. Of je denkt dat je coeliakie hebt. Wat moet je weten? Hoe wen je aan het glutenvrije leven?

  1. Glutenvrij eten zonder diagnose? en 'zomaar' glutenvrij gaan eten?

  2. Diagnose coeliakie en Diagnose coeliakie bij kinderen

  3. Bezoek een gespecialiseerde diëtiste, aangesloten bij het netwerk van de NCV. Zij kan je op gang helpen en je voeding controleren op volledigheid. Nu je geen normaal brood meer eet mis je ook andere voedingsstoffen.

  4. Het is de eerste tijd ook aan te raden om lactosevrij te eten. Waarom? Lees meer in mijn blog coeliakie en lactose intolerantie.

  5. Er zijn veel apps waarmee je de streepjescode van een product kan scannen. Hij vertelt jou of er gluten in zitten. Ook glutenvrije database Livaad is (in het begin) een goede hulp! Maar lang niet alle producten staan hier in. En regelmatig veranderen de ingrediënten (waardoor er opeens toch gluten in zitten). Daarom adviseer ik om zo snel mogelijk etiketten te leren lezen. Houd de eerste tijd een lijstje bij de hand bij het boodschappen doen. Na een tijdje weet je ze uit je hoofd. En binnenkort ben je sneller dan een scanner! (Dat rijmt).

  6. Word lid van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Je krijgt veel informatie, een welkomspakket met glutenvrije artikelen, 4 keer per jaar het Glutenvrij magazine en je sponsort die belangenvereniging die veel doet om coeliakie bekender te maken en het leven van mensen met coeliakie fijner te maken.

  7. Word lid van het coeliakieforum of een coeliakieforum op facebook. 
    Hier wordt veel informatie over coeliakie uitgewisseld, maar ook over glutenvrije producten. En je kan er terecht met al je vragen.

  8. Maak een grote schoonmaak in je keuken. Splits wat glutenvrij is en wat niet. Geef houten snijplanken, houten lepels, bakblikken en pannen met een (beschadigde) anti-aanbaklaag weg. Deze zijn niet goed schoon te maken.

  9. Lees ‘eerste hulp bij coeliakie‘ van het coeliakieforum.

  10. Schrijf een brief/mail aan al je familie en vrienden.

  11. Ga naar een reformwinkel of het glutenvrije rek van je supermarkt en probeer, probeer, probeer!
    In eerste instantie zal je zo nu en dan teleurgesteld worden als je een glutenvrij koekje/broodje eet. Maar blijf proberen totdat je iets naar jouw smaak hebt gevonden. Je kan hiervoor ook een glutenvrije markt bezoeken (zie de agenda van de coeliakievereniging). Kan je proeven zonder meteen een heel pak koekjes te kopen.

  12. Probeer ook de positieve kant van het dieet te zien. Probeer (weer) lol te krijgen in koken en bakken. Maak een dansje als je iets hebt gevonden waarvan je dacht dat het glutenvrij niet meer (lekker) kon. En zoek een glutenmaadje met wie je samen kan eten en ervaringen uitwisselen.​ ​

  13. Het glutenvrije dieet is moeilijk, daar mag je best zo af en toe even over zeuren:

“Overigens mag een mens zichzelf best een beetje zielig vinden. Want, zo stond in het gratis krantje DAG, jezelf zielig vinden helpt tegen depressie. Volgens de Amerikaanse psycholoog Mark Leary is jezelf zielig vinden (zelfcompassie) een betere reactie op tegenslag dan jezelf op de kop geven. Daarmee voorkom je veel depressie, woede en verdriet. Zelfcompassie betekent: begrip tonen, aardig zijn, beseffen dat het normaal is om fouten te maken en ophouden jezelf te kwellen met nare gedachten.”

13. Het glutenvrije dieet is duur. Hoe kan je zo veel mogelijk de Kosten beperken?

 

14. Let op voor het glutenspook!


15. En waarom is de reactie op gluten vaak heftiger na de diagnose?

 

Kinderen met coeliakie

En speciaal voor kinderen met coeliakie:

  1. Glutenvrij en kinderdagverblijf
  2. Glutenvrij en school
  3. Gluten introductie bij zuigelingen
  4. Stuur mij een berichtje (info@ikbenglutenvrij.nl). En ik stuur je wat extra informatie toe.

Lees voor meer tips de categorie 'coeliakie en kinderen'

Tenslotte

Lees voor meer tips de categorie eerst hulp bij coeliakie
Lees welke tips andere bloggers hebben (een aantal daarvan heb ik verwerkt op deze pagina).

Maar het beste advies kreeg ik van Chantal:

Geef het tijd! Geef jezelf de tijd om aan de ziekte te wennen, geef je lichaam de tijd om te herstellen, geef je gemoedstoestand de tijd om te rouwen en het te accepteren. Raak niet in paniek als je een week na glutenvrij eten nog steeds pijn hebt, geef de moed niet op als je je ellendig en hopeloos voelt. Huil als je wilt huilen, schreeuw als je wilt schreeuwen en doe een dansje als je je eens heerlijk voelt.

Maar geef jezelf de tijd.

6 reacties op “1e hulp bij coeliakie

  1. Pingback: eerste hulp bij coeliakie | Ik ben glutenvrij

  2. Hoi Mirjam,

    wat een leuke site! Mijn eigen site is jaren geleden al opgegaan in de glutenvrij.nl en mijn eigen site gaat niet meer over glutenvrij. Maar ik wil er weer een klein stukje opzetten, mag ik een link op mijn site plaatsen?

    groet!

  3. Pingback: #30dayblogchallengeNL: Vijf bloggers die ik volg | mijn serendipity

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *