Door yoga darmen helpen ontspannen

Blijf je last houden van overprikkelde darmen? Dan zou je yoga kunnen proberen. De Europese vereniging van maagdarmleverartsen (UEG) heeft 3 video’s op youtube gezet, voor mensen die het eens willen proberen, het begint met een versie voor beginners en gaat verder voor gevorderden (wel in het Engels).

Bron: Tine op het coeliakieforum
Bron foto: Pixabay

Voor beginners

Voor gemiddeld

Voor gevorderden

Buikpijn bij coeliakie

Het is bekend dat een deel van de mensen met coeliakie klachten houden.
Er is minimaal een half jaar nodig om te wennen aan het dieet en de leefwijze. Pas als je daarna nog steeds klachten houdt, kan je kijken of er iets anders aan de hand is.

Eerst moet je controleren op antistoffen en kijken of dieet wel goed gevolgd wordt. Met een diëtist kan je meteen kijken of de buikpijn ergens anders door veroorzaakt wordt. Zoals te veel of te weinig vezels, iets wat je niet goed verdraagt zoals haver of teff of zaadjes of pitjes, door te veel suiker of vet in het eten, of te veel lactose (of fructose), te weinig vitamines, eventueel in combinatie met gevoelige darmen die nog moeten herstellen. En naast wat je eet kan buikpijn ook ontstaan door tal van andere factoren…

Misschien ligt jouw persoonlijke grens voor de hoeveelheid gluten die je binnen kan krijgen wel lager dan de 10 mg die de meeste mensen met coeliakie binnen kunnen krijgen. In dat geval moet je strenger glutenvrij gaan eten.

Vervolgens moet je met je MDL-arts en je huisarts kijken naar andere aandoeningen.

Als dit allemaal niet afdoende is, wordt waarschijnlijk de diagnose Prikkelbare Darm Syndroom vast gesteld. De website van de PDS Belangenorganisatie geeft goede tips om meer in balans te komen. En ook veel diëtisten kunnen je helpen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*