Hoe lees ik een etiket?

Ik zeg het regelmatig: Lezen, lezen, lezen.
Etiketten moet je blijven lezen. Waar je het niet verwacht, kunnen gluten in zitten. Wat voorheen glutenvrij was, hoeft dat nu niet meer te zijn.
Natuurlijk zijn er hulpjes om glutenvrije artikelen te vinden, zoals Livaad, diverse apps en de artikelenlijst die je bij veel winkels kan vinden. Maar lezen blijft belangrijk.
Hoe lees je eigenlijk zo’n etiket, waar moet je op letten?

De ingrediëntendeclaratie op etiketten van verpakte producten geeft belangrijke informatie. Alle ingrediënten die zijn gebruikt bij de productie worden vermeld. Kent u een product al, let dan vooral goed op als op de verpakking van een product de aanduiding ‘vernieuwd’ staat. Dit kan erop wijzen dat de samenstelling van het product is veranderd.

Niet glutenvrij

  • Tarwe, rogge, gerst
  • Haver (tenzij afkomstig uit een glutenvrije haverketen)
  • Spelt, kamut, triticale
  • Tarwemeel, griesmeel
  • Tarwebloem, tarwemout
  • Zemelen, grutten
  • Couscous, bulgur, seitan
  • Roggemeel, roggebloem
  • Havermout, havervlokken, havermeel (tenzij afkomstig uit een glutenvrije haverketen)
  • Quinoa (tenzij met het opschrift ‘glutenvrij’ of met het glutenvrije logo)
  • Gort, gerstemoutbloem, parelgort
  • Muesli, cruesli
  • Deegwaren, vermicelli, macaroni, spaghetti, mie
  • Paneermeel
  •  ‘bevat gluten’
  • ‘bevat sporen van gluten’

Wel glutenvrij

Zetmeel en gemodificeerd zetmeel
Sinds 2000 moeten fabrikanten op het etiket vermelden of het gebruikte zetmeel afkomstig is van een glutenbevattend graan, zoals tarwe. Heeft de fabrikant maïs- of rijstzetmeel gebruikt, dan is de aanduiding zetmeel of gemodificeerd zetmeel voldoende. Dit zetmeel bevat van nature geen gluten.

Glutenvrije (dieet)producten bevatten soms tarwezetmeel. Dit tarwezetmeel is bewerkt. De gluten zijn er zoveel mogelijk uitgehaald. Als een product dit type tarwezetmeel bevat en het glutengehalte onder de norm (Codex Alimentarius, Europese Verordening EG 41/2009) ligt, dan mag het product glutenvrij worden genoemd. Omdat het product niet 100% glutenvrij is, is dit misschien verwarrend. Uit onderzoek blijkt echter dat veel mensen met coeliakie dit zonder problemen kunnen eten. Het kan voorkomen dat het gehalte aan gluten voor iemand toch te veel is, ook al is het wettelijk toegestaan. In dat geval bieden alleen producten die van nature glutenvrij zijn uitkomst.

Wordt geproduceerd in een fabriek waar ook gluten worden verwerkt
Kan sporen van gluten bevatten

Sommige mensen met coeliakie kiezen er voor om dit wel te eten.
Sommige mensen met coeliakie kiezen er voor om dit niet te eten.
Lees het artikel Kan sporen van gluten bevatten om hier zelf een keuze in te maken.
Wij eten het wel, maar niet te vaak en niet te veel.
Wat betekent glutenvrij?
Glutenvrij betekent letterlijk ‘geen gluten’. Voor veel glutenvrije dieetproducten is dit in de praktijk niet haalbaar. De norm voor ‘glutenvrij’ is vastgesteld in de Europese Verordening (EG) nr. 41/2009 en is kleiner dan 20 mg gluten per kg product. Hierin is de Codex Alimentarius voor glutenvrije dieetproducten overgenomen.

(Bron: //www.glutenvrij.nl/page/Glutenvrij-leven/Het-glutenvrije-dieet/Hoe-lees-ik-een-etiket maar aangepast aan onze situatie)

Deze vind je misschien ook interessant

6 reacties op “Hoe lees ik een etiket?

  1. Weet jij misschien ook wat "Sulfiet" is? Ik heb dit ergens op een verpakking in de supermarkt gezien (waarop?) er stond met haakjes achter tarwe. Maar of er nu echt tarwe/ zetmeel of sporen in zitten is mij niet duidelijk. En ik weet inmiddels dat jij veel kennis bezit!  🙂

    • Bedankt voor je duidelijke uitleg.

      Ik zal dit weekend nog eens kijken in de supermarkt, maar ik meen dat het op de verpakking stond van de Maizena van Koopmans.

  2. Pingback: Ideeen voor glutenvrij lekkers | Ik ben glutenvrij

  3. Pingback: Snoep | Ik ben glutenvrij

  4. Pingback: Het 2015 van Ik ben Glutenvrij | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *