Presentatie: Gezonde voeding bij coeliakie

Schijf_van_VijfOp de Nederlandse Coeliakie-dag volgde ik nog een presentatie. Over gezonde voeding bij coeliakie.
Nu vind ik dat ik gezond eet, en dat ik zo'n lezing dus niet nodig heb. Maar omdat het over een onderzoek ging, dat samen met de Wageningen Universiteit was uitgevoerd, was ik toch erg nieuwsgierig.

De Wetenschapswinkel van de Wageningen Universiteit heeft op verzoek van de NCV onderzocht:

Als je de gluten uit je voeding haalt, welke producten (en hoeveel) moet je dan kiezen om eventuele tekorten op te heffen?

In het onderzoek is het voedingspatroon van mensen zonder coeliakie vergeleken met het voedingspatroon van mensen met coeliakie.
Hierbij is gekeken naar de voedingsstoffen, groente-, fruit- en visconsumptie en de vet-consumptie. Hieruit bleek dat mensen met coeliakie te weinig vezels, vitamine D, calcium, magnesium, ijzer en foliumzuur binnenkrijgen. En te veel vet (zoals ook de meeste mensen zonder coeliakie).

Vezels

Dat eten zonder gluten vaak niet te vergelijken is met eten met gluten, dat wist ik al.
Maar over dit voorbeeld was ik toch erg verbaasd:

De aanbeveling voor vezels is 30-40 gram per dag.
Als je het volgende eet, krijg je dan voldoende vezels binnen?

  • 5 sneden glutenvrij volkorenbrood
  • 4 eetlepels groente (= 2 ons)
  • 2 stuks fruit
  • 200 gram aardappelen

Nee!
Om wel voldoende vezels binnen te krijgen, kan je het aanvullen met bijvoorbeeld peulvruchten, zilvervliesrijst, (glutenvrije) haver, noten, zaden en pitten en gedroogd fruit.
Drink hierbij minimaal 1 liter water per dag.

En zoals we allemaal weten zijn vezels belangrijk voor een goede darmflora. Dus extra belangrijk voor iemand met coeliakie…

 

De Wageningen Universiteit en de NCV gaan nadenken over een glutenvrije schijf: Het glutenvrije dieet is nog te vaak gericht op het mijden van gluten bevattende voedingsmiddelen. In de toekomst zou de aandacht gericht moeten zijn op het bereiken van een volwaardige voeding.
En binnenkort verschijnt er in de Glutenvrij een artikel over het onderzoek en de voedingsadviezen.

Als je lid bent van de NCV, kan je de volledige presentie nalezen op https://www.glutenvrij.nl/page/Bibliotheek/Presentaties-L?detail=1029&current_folder=13

 

Deze vind je misschien ook interessant

2 reacties op “Presentatie: Gezonde voeding bij coeliakie

  1. ik at vroeger grof volkoren brood, en ben ook nog heel erg zoekende om een goede vervanger hiervoor te vinden. 95% van glutenvrij brood lijkt gemaakt van een gv-variant van witmeel. Slappe hap!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *