Coeliakie accepteren, de weg naar een waardevol glutenvrij leven (deel 2)

In mijn vorige blog beschreef ik dat ik al lang een waardevol glutenvrij leven heb.
Ik was destijds maar wat blij dat ik een diagnose had, had mede dankzij mijn omgeving het glutenvrije dieet snel onder de knie, durf voor mezelf op te komen en door te vragen, ben zo blij met alle extra glutenvrije producten die de afgelopen jaren er bij gekomen zijn en zie vooral de voordelen van mijn glutenvrije leven.

Soms bagatelliseer ik daarom de problemen van nieuwkomers: Geef gewoon duidelijk aan wat je wilt! Proef die 50 andere broodsoorten, als de eerste niet lekker was! Denk verder dan alleen de standaard en vraag daar hulp bij!
Maar ik besef heel goed dat niet iedereen er zo in zit. Dat het best heel moeilijk is om je weg te vinden in die brei van informatie. Dat het zo moeilijk is om voor jezelf op te komen als je je al niet goed voelt. En dat iedereen andere ervaringen heeft en andere keuzes maakt.

Daarom hierbij een samenvatting van de presentatie van Bianca Hermans.

Bianca Hermans is diëtist uit het NCV-Diëtistennetwerk en de De Coeliakie Coach. Ze is ervaringsdeskundige: ze is al 20 jaar glutenvrij.

Tijdens haar presentatie behandelde ze 5 acceptatietips en een paar oefeningen. Acceptatietips om coeliakie te accepteren en daar mee om te leren gaan. Om te benoemen waar je door gefrustreerd raakt, of verdrietig bent. Om te bedenken wat je eigenlijk wel wilt (en hoe je dat wilt bereiken). Kortom: Tips om een waardevol glutenvrij leven te krijgen.

Acceptatietips:

#1: Ontdek waar jouw focus ligt (wat wil jij, wat vind jij belangrijk?)
#2: Ontdek hoe hard je er tegen vecht
#3: Ontdek je behoefte aan controle
#4: Ontdek hoe jij het kan Voelen en ruimte geven
#5 Ontdek jouw Waarden

Bedenk hierbij:

  • Accepteren van coeliakie kan een rouwproces zijn, met ups en downs.
  • Acceptatie is het voelen en ruimte geven aan die angst, aan die controle-verlies, dat het er mag zijn.
  • Anderen hebben bepaalde overtuigingen over glutenvrij en coeliakie, die jij meestal moet bijstellen.
  • Het punt van acceptatie is niet dat het vervelende gevoel weg gaat, maar dat je er bewust van bent en daardoor minder energie kost.
  • Waar komt het vandaan dat jij anderen niet tot last mag zijn? Komt dat uit bijvoorbeeld uit je jeugd, een juf uit groep 5? Ga eens in de schoenen van de ander staan, waarschijnlijk vindt hij/zij het fijn om voor jou te zorgen, om jou te helpen.

Bedenk hierbij ook dat hier geen goed of fout is, zolang jij je er goed bij voelt.
Zoals bij het voorbeeld van mijn vorige blog: Ik voel mij goed bij het besluit om wel regelmatig uit eten te gaan (en hierbij het risico nemen om ziek te worden). Walter voelt zich goed bij het besluit om dat niet te doen.

Oefening: Waar ben ik mee bezig?

Waar ben ik de hele dag mee bezig? Ben ik bezig met iets negatiefs?

Schrijf eens op:

  • Wat wil je?
  • Wat heb je al geprobeerd?
  • Hoe pakte dat uit?
  • Wat heeft het je gekost?

Oefening: Waar besteed je je aandacht aan?

Er zijn veel gebieden in jouw leven die aandacht vragen.

  • werk
  • vrije tijd
  • intieme relaties
  • sociale relaties
  • familie
  • gemeenschap
  • ouderschap
  • gezondheid
  • persoonlijke groei
  • spiritualiteit

Schrijf een aandachtsgebied op en bedenk hoeveel tijd je er nu aan geeft.
Bedenk hoe belangrijk het voor je is en hoeveel tijd je er aan wilt besteden.


De presentatie van Bianca Hermans kan je (binnenkort) vinden op de site van de NCV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*