Eet ik voldoende groentes?

fruitschaal2 ons groentes, 2 stuks fruit.
Ik ga er altijd van uit dat ik bij de 20% van de Nederlanders hoor, die zich daar wel aan houdt… Maar is dat wel zo? Ik houd het een week bij.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid gezonde voeding (2 ons groenten en 2 stuks fruit) is wellicht veel te weinig om echt effect te hebben.Volgens onderzoekers van University College Londen moeten deze richtlijnen omhoog. Wat blijkt? Mensen die dagelijks vijf porties groente (375 gram) en 300 gram fruit eten, hebben 42% minder kans om voortijdig te overleiden dan mensen die minder groen eten.
(Bron: AD)

OK, hoeveel groentes en fruit eet ik eigenlijk? Ik houd het een week bij. Onderaan deze blog kan je lezen wat ik per dag gegeten heb.

Conclusie

Ik at gemiddeld 2,8 stuks fruit en 312 gram groentes.
Ik voldoe ruim aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. Maar nog niet aan de aanbevolen hoeveelheid volgens de onderzoekers uit Londen.

​Ik at elke dag (meer dan) 2 stuks fruit en bijna elke dag (meer dan) 2 ons groentes. Dus mijn gevoel dat ik bij de 20% zit, dat klopt.
Sterker nog: Nu is het winter. In de zomer eet ik veel meer groentes en fruit dan in de winter. Wellicht kom ik in de zomer wel aan 375 gram groentes en 300 gram fruit?

​Wat at ik?

Woensdag:
Ontbijt: yoghurt met cruesli (allergento) en een handje rozijnen​
Lunch: Tosti en peer
Diner: Bloemkoolcurrie met quinoa (625 gram bloemkool, met z'n 2-en voor 3/4 opgegeten) + een snoeppaprika.
Toe een stuk worteltjestaart* met 350 gram wortel / 16 stukjes.
Tussendoortjes: 1 kopje Kopje caffeinevrije koffie, rijstewafel met smeerkaas, 2 paaseitjes en 1 netgebakken ontbijtmuffin met appel. En zo'n ca. 7 glazen water.

TOTAAL 1,5 stuks fruit en 280 gram groentes.

Donderdag
Ontbijt: 2 zelfgebakken ontbijtmuffins​ van haver, boekweit, appel en rozijn.
Lunch: restje stamppot boerenkool en restje bloemkoolcurrie (exclusief aardappels ca. 200 gram groentes)
Diner: Chili con carne met o.a. paprika, prei, champignons en tomatenpuree. Twee volle soeplepels. Toe een stuk worteltjestaart.
Tussendoortjes: 1 ontbijtmuffin, 3 zelfgebakken mini ontbijtkoekjes, banaan, appel, handje zaadjes, paaseitje.

TOTAAL: 2,5 stuks fruit en 370 gram groentes.

Vrijdag
Ontbijt: 2 zelfgebakken ontbijtkoeken.
​Lunch: 2 zelfgebakken bruine bolletjes met la fache qui rit, salami en een paar blaadjes basilicum.
​Diner: restje spruitjes, rijst, snoeptomaatjes en paprika en een braadworstje
Tussendoortjes: banaan, appel, 3 zelfgebakken mini ontbijtkoekjes, 150 gram snoeptomaatjes en -paprikaatjes, stukje pure chocola, 2 glazen wijn, 9 glazen water, 1 koffie en een bakje bugles.

​TOTAAL: 2,5 stuks fruit en 320 gram groentes

Zaterdag:
Ontbijt: 2 zelfgebakken ontbijtkoek en een appel.
Lunch:2 vers gebakken krentenbollen en een plak kaas.
Diner: uit eten bij Indonesische restaurant Rumah Makan Melati. Heerlijke rijsttafel! Geen idee hoeveel groentes verwerkt waren. (maar ik schat lang niet genoeg)
Tussendoortjes: krentenbol, 3 paaseitjes, 1 banaan, 2 snoep-paprikaatjes, 2 potten thee, 2 glazen wijn

TOTAAL: 2 stuks fruit en ca. 150 gram groentes

Rumah Makan

Zondag:
Ontbijt: haver/boekweitpap met appel, kaneel en gember
Lunch: salade met 300 gram groentes (sla, zeekraal, tomaatjes en kaas)
Diner: pannenkoeken
Tussendoortjes: 1 banaan, 1 peer, 1 stuk worteltjestaart

TOTAAL: 3 stuks fruit en 320 gram groentes

Maandag:
Ontbijt: 3 zelfgebakken krentebollen
Lunch: salade met 180 gram groentes (sla, zeekraal, tomaatjes en kaas)
Diner: witlofschotel met ham en kaas, met een laatste stukje worteltjestaart als toetje.
Tussendoortjes: peer, 2 mandarijntjes, banaan, 3 paaseitjes, een pot thee en ca. 6 glazen water.

TOTAAL: 4 stuks fruit en 435 gram groentes

Dinsdag:
Ontbijt: haver/boekweitmuesli de avond ervoor weggezet met yoghurt
Lunch: salade met 160 gram groentes (sla, tomaatjes, komkommer, aardappelen, met een mosterd-dressing)

Diner: Cannelloni gevuld met zalm en spinazie (pak 450 gram)
Tussendoortjes: zelfgebakken mini ontbijtkoekjes, banaan, appel, 2 mandarijntjes, 3 paaseitjes

TOTAAL: 4 stuks fruit en 310 gram groentes

​* het recept voor de worteltjestaart volgd op 1 april.

Deze vind je misschien ook interessant

6 reacties op “Eet ik voldoende groentes?

  1. Ik heb een tijdje op de site van het voedingscentrum bijgehouden hoeveel en wat ik at met als doel een aantal kilo's kwijt te raken. Is gelukt. Belangrijke uitkomst: genoeg fruit, te weinig vezels. Komt ten dele door ons dagelijks brood ….. maar ook door te weinig groente. Ik lees momenteel 'hoe word je 100?'. Daarin staat dat minstens de helft van je bord met warm eten zou moeten bestaan uit groente. Ik eet me dus nu wezenloos aan sla 🙂

    • Wat ik erg merkte aan met het wegen van mijn groentes, is dat sla haast niets weegt. Met alleen een grote bak sla, zat ik pas op 50 gram. Met tomaatjes, komkommertjes e.d. er bij zat ik al snel op de 120.

      Ben benieuwd naar jouw bevindingen over het boek. Lijkt met interessant!
      Wat ik op de radio hoorde: bij de natuur blijven, geen rare dieten, wel koffie en thee. Een dieet naar mijn hart!

  2. Wat goed dat je zo veel groenten en fruit eet! Ik eet gemiddeld denk ik zo'n 2 a 3 stuks fruit (ik eet meer fruit sinds ik glutenvrij moet eten). Maar de hoeveelheid groenten haal ik denk ik maar net. Ik eet al wel veel meer groenten dan ik ooit heb gedaan, maar er is zeker ruimte voor verbetering. 

  3. Jij eet best veel groente en fruit, ik realiseer me dat ik dat toch beter in de gaten moet houden, toen ik echt ging tellen, viel het toch tegen. Sla weegt inderdaad wel heel weinig. Ik heb nog wel een vraagje: ik bak vaak jouw ontbijtmuffins (sinds ik jou ooit sprajk in Culemborg, bij een glutenvrije proeverij van Paula) maar volg het recept met rijst- en ketanmeel, is een succesnummer hier! Nu lees ik echter hierboven dat je boekweit en haver gebruikt. Dat lijkt me een gezondere samenstelling maar hoe worden dan de verhoudingen/vaktijdschrift/temperatuur? Ik zou het graag eens willen proberen.

    • Wat leuk om te horen dat jij mijn ontbijtmuffins vaak maakt.
      Maar  ik weet echt niet meer welk recept ik heb gebruikt voor de haver/boekweit muffins. Ik probeer altijd maar wat, kijk wat ik in huis heb. Maar HET recept heb ik nog niet gevonden. Door deze had ik te veel broodverbeteraar gedaan. Vond ik niet echt lekker, te zout.
      Tempteratuur en tijd blijft hetzelfde: 180 graden, 20 minuten.

      Succes!

  4. Pingback: Eet ik voldoende groentes? Zomerversie | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *