Selenium

seleniumHebben jullie wel eens van Seleen of Selenium gehoord? Nee, ik (ook) niet. Selenium zit onder meer in tarwe. De stof is een spoorelement met de werking van een anti-oxidant; het zit in de lever en het beschermt rode bloedcellen en andere cellen tegen beschadiging. Selenium maakt verontreinigingen van de voeding door zware metalen minder giftig, het ondersteunt de werking van de schildkier en beschermt mogelijk tegen het ontstaan van prostaatkanker.

Wie geen tarwe eet, heeft andere bronnen van selenium nodig.

Bron foto

Voor mensen met coeliakie is een goede gevarieerde voeding van belang. Ook om een tekort aan selenium tegen te gaan.

Hoeveel heb je nodig?

Volgens het voedingscentrum heeft een volwassene 50-60 mg Selenium nodig. Klik hier voor de volledige tabel.

Waar zit Selenium in?

Het selenium gehalte van voedingsmiddelen wordt bepaald door het seleniumgehalte van de grond waarop planten groeien.

​Poolse onderzoekers bestudeerden het seleniumgehalte van glutenvrije granen. Selenium zit met name in haver, en ook in teff, amaranth en quinoa (ca. 10,8 μg/100 g). In mais, rijst en boekweit zit het volgens dit rapport nauwelijks (ca. 2,8 μg/100 g).
– Ter vergelijking: in tarwe zit ongeveer 14 μg/100 g –

Alternatief zijn paranoten, die zitten zo barstensvol selenium dat je er al snel te veel van kunt eten! Zie Mens en gezondheid

Onder andere in soya yoghurt, vis- en schelpdieren en lever zit ook veel Selenium. Hier vind je een handig lijstje met Selenium gehalte in ons eten: Dietians of Canada.

Bron onderzoek

​Pubmed
Plant Foods Hum Nutr. 2015 Feb 18. [Epub ahead of print]
Selenium in Gluten-free Products.
Rybicka I1, Krawczyk M, Stanisz E, Gliszczyńska-Świgło A.

En mijn bron was natuurlijk weer Tine Aarsen op het coeliakieforum
Dank je wel Tine!

Deze vind je misschien ook interessant

Één reactie op “Selenium

  1. Pingback: #Coeliakiemaand: Enquete – goed of fout? | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *