osteoporose

Miss Glutenvrij schrijft op haar blog over haar bezoek aan de MDL-arts. Zij schrijft hierin dat ze eens per 3 jaar een bot-scan krijgt.
Ik heb nog nooit een bot-scan gehad. Hoe zit dit?

Als je coeliakie hebt, heb je meer kans op osteoporose (botontkalking). Bij kinderen kan de botdichtheid normaliseren met het een glutenvrij dieet; bij volwassenen brengt zo’n behandeling wel verbetering maar zelden volledig herstel.
Als coeliakie op volwassen leeftijd is vastgesteld, dan is het als het goed is al gekeken naar eventueel ontstanen osteoporose.
De algemene aanbeveling is coeliakiepatienten vanaf zij/haar 50e jaar middels DEXA te screenen op osteoporose. Dit moet om de vijf à tien jaar herhaalt worden.
(Bron: Nederlandse Coeliakie Vereniging)

Harmke (Miss Glutenvrij) is 23 en zij heeft al vrijwel haar hele leven coeliakie. Volgens de bovenstaande richtlijnen hoeft bij haar geen bot-scan uitgevoerd te worden.
Ik ben 35 en bij mij is 5 jaar geleden coeliakie vastgesteld. Volgens bovenstaande richtlijnen had ik na de diagnostisering een bot-scan moeten krijgen. Deze heb ik niet gehad.

Moet ik nu alsnog een bot-scan krijgen?
Of zal ik gewoon zelf zorgen dat ik de kans op het ontstaan of het verergeren van osteoporose verminder? 

Hiervoor moet ik voldoende calcium en vitamine D binnen krijgen.
Calcium is een mineraal dat essentieel is voor de opbouw van uw botten. De meeste Nederlanders krijgen via hun voeding wel voldoende calcium binnen – ten minste 1000 mg per dag. Dit is 3-4 porties zuivel per dag. Ook in groenten, noten en peulvruchten zit calcium.
Vitamine D is noodzakelijk voor de opname van calcium in het lichaam en helpt dus langs die weg voor een goede botstofwisseling.
Vitamine D maken we aan in de huid, voor die aanmaak is buitenlicht nodig. Vitamine D krijgt u ook binnen door het eten van boter, margarine en, vooral, vette zeevis.
(Bron: Osteoporosestichting en voedingscentrum)

Deze vind je misschien ook interessant

2 reacties op “osteoporose

  1. Pingback: Vitamine D | Ik ben glutenvrij

  2. Pingback: Wel coeliakie, niet glutenvrij (deel 3) | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *