Vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam te kunnen opnemen. Daardoor is vitamine D belangrijk voor de groei en het handhaven van stevige botten en tanden.

Het lichaam kan vitamine D onder invloed van zonlicht in de huid zelf aanmaken. En het zit ook in eten, onderandere in vette vis en eieren.

Jonge kinderen, ouderen, mensen met een donkere huidskleur, mensen die weinig buiten komen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en mensen met coeliakie hebben meer vitamine D nodig dan ze binnen krijgen.
Door een tekort aan vitamine D (en dus een tekort aan calcium-opname) kan osteoporose ontstaan.
Deze groep wordt geadviseerd om zomers voldoende buiten te komen (zonder zonnebrandcreme) en ’s winters extra vitamine D te slikken.

Jonge kinderen laat je in principe nooit zonder zonnebrandcreme naar buiten. Zij moeten daarom het hele jaar rond vitamine D slikken.
Maar ik vind het een beetje onzin. Het flesje druppeltjes was daarom ook achter in de kast verdwenen.

In de glutenvrij stond een artikel over osteoporose. Oh ja, die vitamine D!
Dus sinds een aantal dagen slikken de meisjes en ik weer elke dag vitamine D.

Deze vind je misschien ook interessant

Één reactie op “Vitamine D

  1. Pingback: Vitaminepillen? | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *