Muffins en ander lekkers

Vorige week was ik jarig. Alleen de familie kwam langs, maar ik wilde iedereeen wel een lekkere (en glutenvrije) brunch/lunch voorschotelen. Helemaal glutenvrij, zodat ik ongestoord de eventuele restjes kan op eten!
Helaas ben ik vergeten foto’s te nemen, dus jullie moeten het doen met de beschrijving:

Cakejes, maak ik regelmatig en ook nu weer een groot succes!
Braziliaanse kaas broodjes, ook 1 van de succes-recepten. Recept zie livaad.nl > kokspraad > De warme bakker
Scones van Buddah mum glutenfree
, met creme fraiche en jam. Vond ik zelf niet voor herhaling vatbaar. Volgende keer een ander recept…
Appel-ontbijt-muffins, zal ik binnenkort meer over schrijven.

Mijn broer nam een cadeau mee geheel in stijl: Een muffin-blik met verschillende versiersels voor de cakejes. En het boek “Gezond eten zonder gluten“. Wat een mooi boek en wat een goede recepten! Een boek om van kaft tot kaft uit te proberen!

Nadeeltje: Er worden ingredienten gebruikt waarvan ik niet weet waarom ze worden gebruikt. Dus als iemand mij de antwoorden kan geven, graag!
– 25 g melkpoeder en 225 ml water (i.p.v. melk? In verband met eventuele lactose-intolerantie? Kan dit vervangen worden door 225 ml melk?)
melkpoeder en karnemelk (kan ook dit vervangen worden door deel normale melk?)
zuiveringszout (heb ik ooit geweten, ben ik weer vergeten…)
– in het boek wordt vaak tapiocameel gebruikt, waar ik in andere recepten ketanmeel (kleefrijstemeel) ben tegengekomen. Wat zijn de voor- en nadelen van beide melen?
xantaangom (kan dit vervangen worden door fiberhusk?)
Antwoord Ajta: “Als ik een brood van 500 gr. bak gebruik ik zowel xantaangom als fiberhusk. 8 gram xantaan en 7 gram fiberhusk. Xantaan zorgt voor luchtiger brood, fiberhusk maakt het minder droog en kruimelig.”
Dank je wel Ajta!

Deze vind je misschien ook interessant