Citytrip Londen

Ga je mee naar Londen?” vroeg een vriend in januari.
Ja leuk!” antwoordde ik. Want dat antwoord ik tegenwoordig op bijna alle leuke voorstellen. Pas later bedenk ik dat ik misschien geen tijd/geld/energie/zin/… heb. Maar deze trip naar Londen was inderdaad heel erg leuk! En fantastisch glutenvrij.

Glutenvrij voorbereiding

Hij organiseerde het reisje, boekte de trein en het hotel en bedacht welke plekken we zouden bezoeken. Heerlijk! Normaal gesproken moet ik alles zelf organiseren. Het is heerlijk om dat een keer uit handen te kunnen geven.
Maar van glutenvrij heeft hij nog te weinig verstand. Dus ik controleerde mijn lijst met volledig glutenvrije restaurants, zocht op Facebook en Instagram naar ervaringen van anderen en vond My gluten free guide, de fantastische website met vele lijstjes over glutenvrij in Londen. Dit alles verzamelde ik in mijn artikel Glutenvrij in Londen.

Eurostar

We vertrokken aan het begin van de avond vanaf Amsterdam CS. Ik had een tas vol met glutenvrij lekkers van de AH mee: maaltijd salades, rijstwafeltjes en humus, sapjes, paaseitjes en een klein flesje wijn.

Onderweg in de trein kochten we nog een zakje gedroogde worstjes en een glutenvrije brownie.

Iets voor 10 uur ’s avonds waren we in Londen en liepen we in een kwartiertje naar het Crown Plaza Hotel.

Vrijdag

Ontbijt

De volgende dag stonden de Borough Market en Tate Modern op het programma.
Maar eerst ontbijt!

Normaal ben ik altijd een beetje huiverig bij een buffet. Maar dit ontbijtbuffet was zo ruim op gezet, dat ik geen moment bang ben geweest voor kruisbesmetting.
Er waren verschillende delen:

Bij de English Breakfast stond netjes aangegeven welke allergenen de producten bevatte.

Dit deel was mijn favoriet: Griekse yoghurt en vers fruit

Dit deel was mijn favoriet: Griekse yoghurt en vers fruit.

Daarnaast waren er nog sapjes, melk en cerials (niet glutenvrij) en broodjes (niet glutenvrij). En als ik wilde mocht ik de koks om glutenvrije toast vragen, maar dat heb ik niet gedaan.

Borough Market

We liepen via St. Paul’s Cathedral en The Clink Prison Museum naar de Borough Market. Wat een sensatie van geuren, kleuren en geluiden!

Van te voren had ik gelezen dat op de Borough Market minstens 3 volledig glutenvrije kraampjes staan: Free From Bakehouse, Khanom Krok en nog 1 maar die bleek niet volledig glutenvrij te zijn. Daarnaast zijn er heel veel kraampjes die per ongeluk ook volledig glutenvrij zijn (wijn, fruit, kaas) of die ‘Gluten Free Friendly’ zijn.

Bij Free From Bakehouse kochten we 2 koeken. Ik had graag ook een stukje Sour cherry chocolate torte mee genomen, die zag er zo lekker uit! Maar die was waarschijnlijk verpulverd in de tas. Binnenkort maar eens zelf proberen…

Wel vond ik een Arapas-kraampje, ook volledig glutenvrij. Ik probeer thuis wel eens arapas te maken, maar die lukken nooit zo goed als deze. Heerlijk!

Omdat we nog vol zaten van het ontbijt, hebben we verder niets gegeten.

Borrel

We liepen langs de Theems naar de Tower Bridge en weer terug naar Tate Modern waar we een mooie tentoonstelling van Yayoi Kusama bezochten. Deze bleek ik overigens al eerder gezien te hebben in museum Voorlinden. 🙂

En daarna liepen we weer The City in voor een borrel. We kwamen uit bij Dion. Lekkere wijn, lekker zalmhapje, maar geen aanrader. Slechte bediening en maar net genoeg verstand van glutenvrij.

Diner bij The India – best of the City

Voor ons diner kozen we voor 1 van de vele Indiase restaurants. Deze restaurants zijn meestal grotendeels glutenvrij en via de Find me Gluten free app zag ik positieve reviews voor dit restaurant.

We hebben inderdaad heerlijk gegeten. De bediening was lief, had goed verstand van glutenvrij. En het restaurant zit in een leuke kelder, midden in The City.

Zaterdag

Zaterdag stonden een bezoek aan The Postal Museum, The British Museum en The British Library op de planning. De eerste bleek veel uitgebreider (en veel duurder) dan we dachten. In plaats van een klein, kneuterig museum was het een interactief museum, inclusief een rondrit door de mail rail tunnels. Daar hadden we geen zin in.
Ook het British Museum sloegen we over. Er stond een rij van bijna 2 blokken lang. En omdat de zon door begon te komen, besloten we om naar het park te gaan.

English tea

Bij Regent’s bar bestelde ik een kop English tea. Ik verbaasde me er al over dat er calorieĂ«n in de thee zaten (staat op elke menukaart – het aantal calorieĂ«n van een gerecht). Maar English tea is natuurlijk met melk!

De lekkerste glutenvrije burger

En toen was het al weer lunchtijd. We wilden graag de hamburger van Honest Burgers proberen, want die was mij van verschillende kanten aanbevolen. En gelukkig zat er 1 in de buurt, zoals bijna overal in Londen ;-). Dat was niets te veel gezegd: Dit is de lekkerste burger die ik ooit gegeten heb!

Camden market

We liepen terug naar Regents park. En liepen door naar Primerose Hill, aangeraden door een vriend die in Londen werkt. Inderdaad een prachtig uitzicht over Londen!

Via het Canal liepen we richting The British Library. Mooi pad!
Maar moet niet veel drukker zijn…

En toen kwamen we toevallig bij Camden Market!
Druk, gezellig, en heel veel glutenvrije mogelijkheden. Helaas zaten wij nog vol van de hamburger…

Canopy market

Mijn vriend uit Londen had mij geappt: “Weekend London is tekort…probeer Primrose Hill (uitzicht over London)…Camden (oude artiesten wijk en markt)…een van de parken (bijv Regent’s Park of Holland Park)…Kings Cross achter kanaal (leuke cafes/restaurants achter kanaal…Caravan…Arabica…Dishoom)”

Hij kreeg gelijk. Naast dat Primrose Hill een topper was, was Kings Cross achter het kanaal dat ook. Prachtige gebouwen, fijne sfeer en weer onverwacht een marktje. Dit keer minder druk, maar weer gezellig en weer een volledig glutenvrij kraampje.

Ik nam alleen een alcoholvrije gluhwein, zat nog steeds vol van de hamburger.

Niche – gluten free dining en Tesco

Terug in het hotel, hadden we eigenlijk geen zin meer om er op uit te gaan. Nog steeds vol van de hamburger, maar wel erg nieuwsgierig naar Niche, op 10 minuten lopen van ons hotel.

Niche is een volledig glutenvrij restaurant, het eerste volledig glutenvrije restaurant in Londen (ondertussen zijn er meer dan 30). Ze serveren vooral Engels eten.
We liepen naar Niche, desnoods alleen voor een voorgerecht of dessert. Maar helaas, ze zaten vol…

We liepen terug langs de mini supermarkt Tesco. Vooraf had ik gehoord dat de Tesco veel glutenvrije producten heeft, waaronder glutenvrije voorverpakte sandwiches. Wij hebben in diverse Tesco’s gekeken, maar konden nergens de sandwiches vinden…
In deze Tesco vond ik wel een Porride pot en Rocky road bites. En we namen een bak yoghurt en bananen mee als avondeten.

Zondag

En toen was het helaas al weer tijd om naar huis te gaan.
Om 10 uur ’s ochtends moesten we op station St. Pancras International aanwezig zijn voor paspoort- en tassencontrole. Daarvoor liepen we nog even langs de M&S Food op dat station voor lunch voor in de trein.

En om half 6 was ik weer thuis…