Glutenvrije zomervakantie 2024, Denemarken

Afgelopen weken waren wij op vakantie in Denemarken. Een heerlijke vakantie!
De meeste dagen kookte ik zelf, op ons campinggasje. Soms gingen we lekker uit eten. Onze ervaringen in de supermarkt en bij de restaurants lees je hieronder.

Zondag 21 juli: Hotel Dagmar in Ribe (Jutland)

Op weg naar onze eerste camping maakten we een tussenstop in Ribe voor een wandeling door het mooie stadje en een lekkere lunch.

Maandag 22 juli: Restorante Pizzeria Italia in Ringkøbing

Daarna door naar Ringkøbing Camping. Lekkere groene camping vlak bij het stadje Ringkøbing en het Ringkøbing fjord. Maar weinig te doen voor mijn meiden. Voornamelijk pensionado’s en gezinnen met jonge kinderen, ook in de omgeving. Zo erg dat mijn oudste uitriep “Zijn hier geen normale mensen?”

Vanaf de camping hebben we uitstapjes gemaakt naar het stadje, naar de vuurtoren en naar museum Naturkraft. Via de app Find me Gluten Free vond ik een pizzeria met heerlijke glutenvrije pizza’s!
Helaas vonden we in de supermarkten geen glutenvrije dieetproducten.

Woensdag 24 juli: WOW park Skjerm

Onderweg naar de volgende camping stopten we bij Wow. Erg leuk, een kruising tussen een klimbos en een speeltuin. Overal vuurtjes, waar je je eigen broodjes, marshmallows en popcorn op kan maken. En: Deze lekkere glutenvrije pizza’s voor lunch.

Donderdag 25 juli: Supermarkt Meny in Viborg

De tweede camping was camping Vammen. Erg leuke camping met verschillende veldjes, een mooi meer om te zwemmen en varen en bovenal veel muziek. Overal op de camping hoor je mensen op hun gitaar of viool spelen. En ’s Avonds is er een concert van wie maar wil.

Al eerder had ik gehoord dat de supermarktketen Meny veel glutenvrije dieetproducten heeft. Dus daar gingen we de eerste dag boodschappen doen:

Vrijdag 26 juli: Supermarkt Føtex in Viborg (Jutland)

Op de camping kwam ik in gesprek met een gezin waarvan de dochter coeliakie heeft. Zij waren net aan het lunchen en ik zag Schar broodjes liggen :-).
Zij adviseerden ons om naar de supermarkt Føtex te gaan.

Zaterdag 27 juli: McJoy’s Choice in Kopenhagen

Vanaf camping Vammen gingen we met de veerboot door naar Kopenhagen. Ik zette de auto in de parkeergarage van Scandic Kodbyen en we namen de metro naar ons appartement. We hadden een prachtig appartement via Air B&B op 10 stappen van Nyhavn (‘de gekleurde huisjes’, volgens mijn dochter).

De eerste avond aten we om de hoek. Bij Nyhavn dus.

Zaterdag 27 juli: Waffelbageren in Kopenhagen

Volgens Find me Gluten Free konden we bij de Waffelbageren glutenvrij ijs en glutenvrij hoorntjes krijgen. Helaas hadden ze geen glutenvrije hoorntjes…

Zondag 28 juli: Glutenvrije bakker Landbageriet in Kopenhagen

We verkenden Kopenhagen op de fiets. Ideaal! Drop on/drop off fiets via de app Donkey. Daardoor konden we makkelijker naar de iets verder gelegen glutenvrije pareltjes. Bakker Landbageriet, bijvoorbeeld. Die niet volledig glutenvrij bleek, maar wel erg veel glutenvrije producten had. Uiteindelijk hebben we er niets gekocht, omdat Mirthe het er niet lekker uit vond zien…

Zondag 28 juli: Glutenvrij restaurant Paleo in de Torvehallerne in Kopenhagen

We fietsten door naar Paleo in de Foodhallen Torvehallerne.
Hier is alles glutenvrij! We aten een heerlijke ontbijtbowl.

Paleo heeft ook nog andere vestigingen in de stad.

Zondag 28 juli: Hard Rock Café Kopenhagen

Na een dagje shoppen fietsten we ’s avonds naar het Hard Rock Café.
Ik heb al vaak enthousiaste verhalen gehoord over glutenvrij eten bij het Hard Rock Café (waar ook ter wereld), maar had het nog nooit zelf gedaan. Er was niets te veel gezegd: De bediening was erg leuk en het eten was erg lekker. En voldeed volledig aan de eisen van mijn kritische glutenvrije meisje.

Maandag 29 juli: Glutenvrije bakker H.U.G. in Kopenhagen

De volgende ochtend fietsten we naar Glutenvrije bakker H.U.G. Wat een fantastische bakker! We hebben allebei 3 dingen uitgezocht die we later in het park op aten.
Chocolade koeken op advies van een Deense vrouw, die regelmatig naar H.U.G. fietst. Zij adviseerde ons om ook naar bakkerij For Emma te gaan, maar die was helaas gesloten.

Maandag 29 juli: Glean in de Torvehallerne in Kopenhagen

Ik had gelezen dat Glean ook volledig glutenvrij is. Dus wij fietsten weer naar de Torverhallerne. Een winkeltje vol chocolade zoenen en allemaal glutenvrij!
We kozen er beiden 2 uit. En ze waren heerlijk!

Supermarkt SuperBrugsen in Stege (Møn)

Vanaf Kopenhagen gingen we naar onze laatste camping: Camp Møns Klint. Prachtige omgeving, maar de camping vonden we te groot en te vol. Overal waar nog kon was een kampeerplek gemaakt en het was ver lopen naar de voorzieningen (200 meter) en naar onze vrienden die daar toevallig ook stonden (500 meter). Maar de kliffen maakten alles goed!

Bij de SuperBrugsen was een goed gevuld glutenvrij schap. En daarnaast in de winkel nog een aantal glutenvrije planken en producten.

Donderdag 1 augustus: Scandlines veerboot Rødby-Puttgarden

En toen gingen we al weer naar huis. Om onze kronen op te maken namen we op de veerboot naar Duitland een (glutenvrij) frietje en drinken. Ook een salade was glutenvrij, maar omdat ik in mijn eentje nog naar huis moest rijden, heb ik dat risico niet genomen.

Donderdag 1 augustus: McDonalds Veendam

“Mama, ik wil in Nederland naar de McDonalds, want in Duitsland zijn ze minder goed.”
Dus om 8 uur ’s avonds aten we frietjes bij de Mac. En ik een kop koffie. Om het laatste deel van de reis goed te kunnen volbrengen.

-We reden langs Bellingwolde, dus ik was liever gaan eten bij volledig glutenvrij restaurant De Steakerij. Maar we wilden ook wel graag snel naar huis en niet meer uitgebreid eten. De Steakerij bewaar ik voor een volgende keer! –

Conclusie:

In alle restaurants waar wij het vroegen, hadden ze goed verstand van glutenvrij en hebben wij heerlijk gegeten.
De kleinere supermarkten hebben weinig tot geen glutenvrije dieetproducten. De grote supermarkten maken dat ruimschoots goed.